FANDOM

Wielka krokiew 1

Zakopane HS134 - skocznia narciarska położona w południowej Polsce, jedna z dwóch skoczni dużych tego kraju. Jej nazwa to Wielka Krokiew im. Stanisława Marusarza. W pobliżu znajduje się też Średnia Krokiew i Mała Krokiew. 

ParametryEdytuj

  • Wielkość skoczni: HS 134
  • Punkt K: 120 m
    Wielka krokiew 2
  • Rekord skoczni: 141,5 m (Juha-Matti Ruuskanen, 11.03.2005, COC)
  • Oficjalny rekord skoczni: 141,5 m ( Kamil Stoch 24.03.2015, MP)
  • Letni rekord skoczni: 139,5 m (Daniel Forfang, 05.09.2004, SGP), 139,5 m (Adam Małysz, 25.08.2007, SGP)
  • Długość najazdu: 91 m
  • Nachylenie najazdu: 35°
  • Długość progu: 6,5 m
  • Nachylenie progu: 10,5°
  • Wysokość progu: 3 m
  • Prędkość: 91,8 km/h
  • Nachylenie zeskoku: 35,5°
  • Certyfikat skoczni: FIS
  • Pojemność trybun: 50.000
  • Rok budowy: 1925
  • Inne skocznie: brak
  • Status: w użytku
  • Igelit: jest
  • Klub narciarski: TS Wisła Zakopane, AZS Zakopane (WKS Zakopane, Start Krokiew Zakopane)

HistoriaEdytuj

Pionierska skocznia narciarska na Krokwi w Zakopanem została zbudowana w 1925 roku i zainaugurowana 22. marca. Cztery lata później w Tatrach gościły Mistrzostwa Świata w Narciarstwie Klasycznym. Podczas potrójnej wiktorii Norwegów, Sigmund Ruud wygrał ze skokami na 55 i 57 metrów. Najlepszą odległością dnia na 60-metrowej skoczni było oddane przez jego rodaka - Hansa Kleppena - 58 metrów.  Już dziesięć lat później około 30,000 widzów przybyło na Wielką Krokiew K80, kiedy Josef "Bubi" Bradl minimalnie wygrał przed Birgerem Ruudem i został mistrzem świata. Miejscowy bohater - Stanisław Marusarz, któremu skocznia jest obecnie poświęcona, cieszył się 5. lokatą.  Podczas trzecich Mistrzostw Świata w Zakopanem w 1962 roku użyto po raz pierwszy także normalnej skoczni. Na Wielkiej Krokwi zwycięzcą został zawodnik NRD Helmut Recknagel z rekordem skoczni - 103 metry.  W 1980 roku Zakopane było gospodarzem pierwszego Pucharu Świata w skokach, a od końca lat 90' stałym elementem w kalendarzu Pucharu Świata są konkursy, na które przybywa fantastyczna polska publiczność.  Od pokrycia Wielkiej Krokwi w 2004 roku igelitem, każdego lata organizowane są również zawody z cyklu Letniej Grand Prix.  Kolejnymi wydarzeniami w historii skoczni, była organizacja przez Zakopane w 2001 roku Zimowej Uniwersjady oraz wizyta papieża Jana Pawła II w czerwcu 1997 roku.

ZawodyEdytuj

Na skoczni w styczniu zawsze odbywa się Puchar Świata, ponadto Zakopane gości Puchar Kontynetalny i Letnią Grand Prix.