FANDOM

Zakopane HS134 - skocznia narciarska położona w południowej Polsce, jedna z dwóch skoczni dużych tego kraju. Jej nazwa to Wielka Krokiew im. Stanisława Marusarza. W pobliżu znajduje się też Średnia Krokiew i Mała Krokiew.

HistoriaEdytuj

Pionierska skocznia narciarska na Krokwi w Zakopanem została zbudowana w 1925 roku i zainaugurowana 22. marca. Cztery lata później w Tatrach gościły Mistrzostwa Świata w Narciarstwie Klasycznym. Podczas potrójnej wiktorii Norwegów, Sigmund Ruud wygrał ze skokami na 55 i 57 metrów. Najlepszą odległością dnia na 60-metrowej skoczni było oddane przez jego rodaka - Hansa Kleppena - 58 metrów.  Już dziesięć lat później około 30,000 widzów przybyło na Wielką Krokiew K80, kiedy Josef "Bubi" Bradl minimalnie wygrał przed Birgerem Ruudem i został mistrzem świata. Miejscowy bohater - Stanisław Marusarz, któremu skocznia jest obecnie poświęcona, cieszył się 5. lokatą.  Podczas trzecich Mistrzostw Świata w Zakopanem w 1962 roku użyto po raz pierwszy także normalnej skoczni. Na Wielkiej Krokwi zwycięzcą został zawodnik NRD Helmut Recknagel z rekordem skoczni - 103 metry.  W 1980 roku Zakopane było gospodarzem pierwszego Pucharu Świata w skokach, a od końca lat 90' stałym elementem w kalendarzu Pucharu Świata są konkursy, na które przybywa fantastyczna polska publiczność.  Od pokrycia Wielkiej Krokwi w 2004 roku igelitem, każdego lata organizowane są również zawody z cyklu Letniej Grand Prix.  Kolejnymi wydarzeniami w historii skoczni, była organizacja przez Zakopane w 2001 roku Zimowej Uniwersjady oraz wizyta papieża Jana Pawła II w czerwcu 1997 roku.

ZawodyEdytuj

Na skoczni w styczniu zawsze odbywa się Puchar Świata, ponadto Zakopane gości Puchar Kontynetalny i Letnią Grand Prix.