FANDOM

Malinka 1

Wisła HS 134 - polska skocznia imienia Adama Małysza w Wiśle-Malince. Jest pojedyncza, obok nie znajdują się żadne mniejsze skocznia w odróżnieniu od Zakopanego. Chociaż skocznia ma ten sam HS i K co zakopane nikt jeszcze nie przekroczył na niej bariery 140 metrów.

ParametryEdytuj

  • Wielkość skoczni: HS 134
  • Punkt K: 120 m
  • Rekord skoczni: 139 (Stefan Kraft, AUT , 8.01.2013)
  • Letni rekord skoczni: 137,5 m (Jure Šinkovec SLO, 03.10.2010, COC)
    Malinka 2
  • Oficjalny letni rekord: 134,5 m (Adam Małysz POL, 25.07.2010, N-POL), 134,5 m (Kamil Stoch POL, 19.08.2010, SGP)
  • Nachylenie progu: 10,5°
  • Nachylenie zeskoku: 34,8°
  • Pojemność trybun: 15.000
  • Rok budowy: 1933
  • Przebudowy: 1954, 1970 & 2004-08
  • Inne skocznie: brak
  • Status: w użytku
  • Igelit: jest
  • Klub narciarski: KS Wisła Ustronianka

HistoriaEdytuj

W 1933 roku powstała w Malince - dzielnicy Wisły - pierwsza drewniana skocznia narciarska, pozwalająca na skoki ponad 40 metrów. Pierwsza modernizacja obiektu następiła w 1954 roku. Po niej organizowano Mistrzostwa Śląska, jak również międzynarodowe konkursy. Około 1970 roku inż. Jerzy Muniak przeprowadził budowę nowej stalowej konstrukcji wieży najazdu oraz przebudowy profilu skoczni do K105. W kolejnych latach na skoczni "Malinka" organizowanych było wiele konkursów, w których startowali znani skoczkowie. Wraz z sukcesami Adama Małysza z Wisły, na początku XXI wieku pojawiły się domagania o przebudowę starodawnej skoczni, aby umożliwić goszczenie Pucharu Świata. W październiku 2003 roku podpisano pierwsze umowy, a rok później można już było rozpocząć budowę nowej skoczni K120. Jesienią 2008 roku, z rocznym opóźnieniem zostały zakończone prace na nowej K120-ce. W międzyczasie wystąpiło wiele problemów spowodowanych osunięciem się terenu na zeskoku latem 2006 roku. Wraz z inauguracją zawodami o Mistrzostwo Polski, od 26-28 września 2008, nowa Malinka HS 134 nosi oficjalnie imię "Skoczni Adama Małysza". Charakterystyczna dla nowowybudowanej skoczni w Malince jest droga, która wcześniej musiała być blokowana podczas treningowych skoków, a teraz prowadzi przez tunel pod sztucznym przeciwstokiem na odjeździe. Ponad tą drogą znajduje się główna trybuna, która może pomieścić 2,500 widzów oraz budynki organizacyjne. Cały obiekt jest zbudowany z kamienia, drewna, szkła, aluminium oraz betonu i jest bardzo funkcjonalny, innowacyjny i posiada ładny wygląd. Po obu stronach zeskoku miały stanąć trybuny, takie jak w Zakopanem, jednak wystąpiły problemy z osuwaniem się ziemi.

ZawodyEdytuj

  • Puchar Świata (od sezonu 2012/2013)
  • Puchar Kontynentalny
  • Letnia Grand Prix
  • Mistrzostwa Polski
  • Letnie Mistrzostwa Polski
  • Letni Puchar Kontynentalny