FANDOM

Thondheim HS 140 - norweska skocznia duża. Nosi nazwę Granåsen.

HistoriaEdytuj

W 1940 roku zainaugurowana została pierwsza skocznia narciarska Granåsen. Zwycięzcą został Birger Ruud, który ustanowił również pierwszy z rekordów skoczni - 56 m. Pierwsza większa przebudowa nastąpiła w 1952 roku. Mała i normalna skocznia zostały przygotowane w 1952 roku na okazję MN w 1953 roku. Później w latach 1959/60 zbudowana została duża skocznia, którą wyposażono w oświetlenie, jak wcześniejszą skocznię normalną. Z okazji Mistrzostw Norwegii 1970 wybudowana została duża trybuna przy skoczni normalnej (w tym czasie K64). Wraz z klubem narciarskim Meldal, który gościł MN na dużej skoczni (w tym czasie K87 w Meldal), zamontowane zostało nowe oświetlenie oraz elektroniczna tablica z wynikami, przy okazji pierwszą w całej Norwegii. W 1977 roku skocznia normalna została ponownie powiększona do K64 i pokryta igelitem. Jej Punkt K do dziś mieści się na 64. metrze, jednak obecnie skocznia jest jedynie średnim obiektem i używa się jej jedynie do treningów oraz szkolenie młodych skoczków przez drużynę Trønderhopp. W celu spełnienia wymagań FIS, w 1980 roku wykonana została ostatnia przebudowa w tym czasie dużej skoczni. Przy okazji wybudowana została także skocznia K38, jak poprzednie wyposażona w oświetlenie. W 1983 roku zamontowany został wyciąg narciarski na dużej skoczni z okazji goszczących rok później Mistrzostw Świata Juniorów. W 1987 roku treningowa skocznia K38 została pokryta igelitem. Później, w 1988 roku wygasł certyfikat skoczni K78 i nie była już odnawiana, gdyż nowa skocznia Mistrzostw Świata miała Punkt K 90 i przejęła status skoczni normalnej. Odkąd dawna duża skocznia K78 nie była używana, ukazuje zarośnięty już bardzo zeskok skoczni. Ostatecznie w 1990 roku zbudowana została dzisiejsza duża skocznia (wtedy K120), przygotowywana na Mistrzostwa Świata w Narciarstwie Klasycznym 1997, a od 1991 roku regularnie gości tutaj Puchar Świata. W 2008 roku dawna skocznia HS 131 została powiększona do K124 (HS 140).

ZawodyEdytuj

  • Puchar Świata
  • Puchar Kontynentalny
  • Mistrzostwa Norwegii