FANDOM

Trondheim

Thondheim HS 140 - norweska skocznia duża. Nosi nazwę Granåsen.

ParametryEdytuj

  • Wielkość skoczni: HS 140
  • Punkt K: 124 m
  • Rekord skoczni: 146,0 m (Anders Bardal NOR, 07.02.2012, N-NOR)
  • Oficjalny rekord skoczni: 141,0 m (Daiki Itō JPN, 08.03.2012, WC)
  • Letni rekord skoczni: 143,0 m (Joachim Hauer NOR, 12.09.2009, Norge)
  • Letni rekord pań: 132,5 m (Anette Sagen NOR, 16.10.2011, N-NOR)
  • Długość najazdu: 96 m
  • Nachylenie najazdu: 34°
  • Długość progu: 6,7 m
  • Nachylenie progu: 11°
  • Wysokość progu: 3 m
  • Prędkość: 93,6 km/h
  • Nachylenie zeskoku: 33,5°
  • Rok budowy: 1990
  • Pojemność trybun: 40.000
  • Rok budowy: 1940
  • Przebudowy: 1990, 2008
  • Status: w użytku
  • Igelit: jest
  • Klub narciarski: Trondhjems Skiklub, Byåsen Idrettslag

HistoriaEdytuj

W 1940 roku zainaugurowana została pierwsza skocznia narciarska Granåsen. Zwycięzcą został Birger Ruud, który ustanowił również pierwszy z rekordów skoczni - 56 m. Pierwsza większa przebudowa nastąpiła w 1952 roku. Mała i normalna skocznia zostały przygotowane w 1952 roku na okazję MN w 1953 roku. Później w latach 1959/60 zbudowana została duża skocznia, którą wyposażono w oświetlenie, jak wcześniejszą skocznię normalną. Z okazji Mistrzostw Norwegii 1970 wybudowana została duża trybuna przy skoczni normalnej (w tym czasie K64). Wraz z klubem narciarskim Meldal, który gościł MN na dużej skoczni (w tym czasie K87 w Meldal), zamontowane zostało nowe oświetlenie oraz elektroniczna tablica z wynikami, przy okazji pierwszą w całej Norwegii. W 1977 roku skocznia normalna została ponownie powiększona do K64 i pokryta igelitem. Jej Punkt K do dziś mieści się na 64. metrze, jednak obecnie skocznia jest jedynie średnim obiektem i używa się jej jedynie do treningów oraz szkolenie młodych skoczków przez drużynę Trønderhopp. W celu spełnienia wymagań FIS, w 1980 roku wykonana została ostatnia przebudowa w tym czasie dużej skoczni. Przy okazji wybudowana została także skocznia K38, jak poprzednie wyposażona w oświetlenie. W 1983 roku zamontowany został wyciąg narciarski na dużej skoczni z okazji goszczących rok później Mistrzostw Świata Juniorów. W 1987 roku treningowa skocznia K38 została pokryta igelitem. Później, w 1988 roku wygasł certyfikat skoczni K78 i nie była już odnawiana, gdyż nowa skocznia Mistrzostw Świata miała Punkt K 90 i przejęła status skoczni normalnej. Odkąd dawna duża skocznia K78 nie była używana, ukazuje zarośnięty już bardzo zeskok skoczni. Ostatecznie w 1990 roku zbudowana została dzisiejsza duża skocznia (wtedy K120), przygotowywana na Mistrzostwa Świata w Narciarstwie Klasycznym 1997, a od 1991 roku regularnie gości tutaj Puchar Świata. W 2008 roku dawna skocznia HS 131 została powiększona do K124 (HS 140).

ZawodyEdytuj

  • Puchar Świata
  • Puchar Kontynentalny
  • Mistrzostwa Norwegii