FANDOM

Oberstdorf 1

Oberstdorf HS 137 - niemiecka skocznia narciarska wchodząca w skład Turnieju Czterech Skoczni. Skocznia nosi nazwę Schattenbergschanze.

ParametryEdytuj

  • Wielkość skoczni: HS 137
    Oberstdorf 2
  • Punkt K: 120 m
  • Rekord skoczni: 143,5 m (Sigurd Pettersen NOR, 29.12.2003, WC)
  • Letni rekord skoczni: 145,5 m (Gregor Schlierenzauer AUT, 20.10.2007, N-AUT)
  • Całkowita wysokość: 140 m
  • Wysokość wieży: 44 m
  • Długość najazdu: 108 m
  • Nachylenie progu: 11°
  • Wysokość progu: 3,38 m
  • Prędkość: 93 km/h
  • Nachylenie zeskoku: 35,5°
  • Przebudowy: 2002
  • Pojemność trybun: 24.000
  • Rok budowy: 1925
  • Status: w użytku
  • Igelit: jest
  • Klub narciarski: SC Oberstdorf

HistoriaEdytuj

W 1909 r. Bruno Bieler z Freiburga skoczył 22 metry na pierwszej "dużej" skoczni w Oberstdorfie - "Schanze auf den Halden", co było niecodziennym wydarzeniem, jak na tamte czasy. Oberstdorf był wtedy miejscem, gdzie niemieckie skoki były najbardziej rozwinięte. Aby wyszkolić więcej dobrych skoczków konieczna była budowa większych skoczni narciarskich. Skocznia w Karatsbichl miała konkurencje, dzięki wysiłkowi jaki włożył dyrektor ośrodka Hermann Schallhammer w budowę w 1925/26r nowych obiektów na Schattenberg, budowanych przez architekta Hansa Gschwendera. Po kilku przebudowach pierwszy rekord skoczni zwiększył się z 25 metrów w 1926r. (Müller z Bayrischzell) do 82 metrów w 1950r. (Sepp Weiler z Oberstdorfu). Do dzisiejszego dnia wielu znanych skoczków otwierało listę rekordzistów. W 1987r. stadion narciarski Schattenberg był gospodarzem Mistrzostw Świata w Narciarstwie Klasycznym z ogromną liczbą dziesięciu tysięcy widzów. Kiedy Klub Narciarski Oberstdorf otrzymał prawo organizacji Mistrzostw w 2005r. stadion został powiększony, a skocznie zostały gruntownie zmodernizowane i od inauguracji wraz z Zawodami Turnieju Czterech Skoczni w 2003r., "Erdinger Arena" składa się ze skoczni Schattenberg ("Góra Cieni") K120, K90, K30 i K19. Oprócz skoczni narciarskich, została ulepszona także infrastruktura wokół skoczni. Zbudowano dwie windy i unikatowe na skalę światową trybuny, które mogą pomieścić do 24,000 widzów.

ZawodyEdytuj

  • Puchar Świata (TCS)
  • Puchar Kontynentalny
  • Mistrzostwa Świata (2005)

Skocznie w pobliżuEdytuj