FANDOM

Certak

Harrachov HS 205 - skocznia w Czechach, jeden z pięciu mamutów, 4 skocznia pod względem wielkości na świecie za Vikersund, Planicą oraz Oberstdorfem. Największa skocznia kompleksu Čerťák

ParametryEdytuj

  • Wielkość skoczni: HS 205
  • Punkt K: 185 m
    Certak 2
  • Rekord skoczni: 214,5 m (Matti Hautamäki FIN, 09.03.2002, SFWC)
  • 214,5 m (Thomas Morgenstern AUT, 18.01.2008, WC)
  • Długość najazdu: 124,3 m
  • Nachylenie progu: 10,5°
  • Wysokość progu: 4,6 m
  • Prędkość: 103 km/h
  • Nachylenie zeskoku: 34,5°
  • Pojemność trybun: 50.000
  • Rok budowy: 1979
  • Przebudowy: 1989
  • Status: w użytku
  • Igelit: brak
  • Klub narciarski: TJ Jiskra Harrachov

HistoriaEdytuj

W latach siedemdziesiątych Czechosłowacja Federacja Narciarska zdecydowała się na wspólny projekt budowy Čertaka, czeskiego inżyniera Belonoznika i Szwajcara Grassera. Po aprobowaniu przez FIS do 1979 roku został wybudowany Čertak (Diabla Góra), szósty mamut świata. W tym samym czasie obok powstała duża skocznia K120, z powodu której usunięte zostało ponad 200,000 m³ ziemi. W marcu 1980 roku, podczas tygodnia lotów narciarskich została otwarta mamucia skocznia narciarska. W 1983 roku odbyły się tu, przy 60,000 publiczności, pierwsze Mistrzostwa Świata w Lotach, jednak w kolejnych latach skocznia była mocno krytykowana z powodu częstych upadków oraz wysokiego przelotu skoczków (do 12 m). Skocznia została zablokowana przez FIS, jednak ta skocznia nie była jedyną, dotkniętą przez ten zakaz. Eksperci zauważyli, że maksymalna wysokość przelotu - 5 m jest dużo bezpieczniejsza dla skoczków, jednak duże odległości wciąż mogą być osiągane, jeśli przebuduje się profil skoczni. Była to fundamentalna zmiana w budowie skoczni, a nadchodzący nowy styl V sprawił koniecznym zmiany w profilu większości skoczni na świecie. Belonoznik odbudowywał mamuta od 1989 do 92' roku, według nowych klasyfikacji, dzięki czemu Punkt K został zmieniony na 185 m oraz zainstalowano siatki chroniące przed wiatrem podczas lotu. W 1996 roku Andreas Goldberger był pierwszym skoczkiem, który w oficjalnych zawodach przekroczył linię 200 m, skacząc 204 m( choć Toni Nieminen już w 1994 na  Letalnicy skoczył 203 metry,a kilku innych skoczków też osiągnęło odległości na ponad 200metrów dokonali tego jednak na treningu). Późnym latem 2009 roku zainstalowano oświetlenie na skoczni, aby uczynić w przyszłości bardziej atrakcyjnymi zawody na mamucie, który gościł MŚ w Lotach w 1983, 1992 i 2002 roku, a także na dużej skoczni. Rozegrane dotychczas trzykrotnie Mistrzostwa wygrywali: Ostwald, Kasai i Hannawald Zawody w Harrachovie planowane są często na początku sezonu, kiedy w tym regionie brakuje śniegu i wielokrotnie były już odwoływane.W 2014 mają tutaj odbyć się kolejne Mistrzostwa świata w lotach narciarskich.

ZawodyEdytuj

Zobacz teżEdytuj