FANDOM

Engelberg 1

Engelberg HS137 - szwajcarska skocznia narciarska, jedyna skocznia duża w tym kraju. Nazwa skoczni to Gross-Titlis-Schanze.

ParametryEdytuj

  • Wielkość skoczni: HS 140
  • Punkt K: 125 m
  • Rekord skoczni: 142,5 m (Jaka Hvala, 27.12.2011, COC)
  • Oficjalny rekord skoczni: 141,0 m (Janne Ahonen, 18.12.2004, WC) 141,0 m (Simon Amman, 20.12.2009, WC)
    Engelberg 2
  • Całkowita wysokość: 110 m
  • Długość najazdu: 123 m
  • Nachylenie najazdu: 35°
  • Długość progu: 7 m
  • Nachylenie progu: 10,5°
  • Wysokość progu: 3,2 m
  • Prędkość: 92 km/h
  • Nachylenie zeskoku: 34°
  • Certyfikat skoczni: FIS
    Engelberg 3
  • Rok budowy: 1971
  • Przebudowy: 1983 & 2000 
  • Pojemność trybun: 20.000
  • Inne skocznie: K10
  • Status: w użytku
  • Igelit: brak
  • Klub narciarski: SC Engelberg, Nordic Engelberg

HistoriaEdytuj

Już w 1905 roku rozegrane zostały pierwsza zawody skoków narciarskich w Engelbergu, a w 1908 roku Ski-Club Engelberg zbudował własny obiekt na Sandrain. W latach 20' zbudowana została pierwsza Titlis-Schanze, jednak po tym jak doszło na niej do śmierci skoczka, została wkrótce przebudowana, a później reaktywowana została nawet Sandrain-Schanze. Ostatecznie, w 1964 roku zbudowana została Kleintitlisschanze-K62 ze sztucznym oświetleniem i niedługo po tym dodano do niej Bubenschanze-K36. Po pojawieniu się informacji, że Unterwasser nie będzie dłużej częścią tradycyjnego Turnieju Szwajcarskich Skoczków Narciarskich, rozpoczęto planowanie w Engelbergu skoczni Großtitlisschanze. 300,000 Franków Szwajcarskich zostało przekazanych przez Klub Narciarski Engelber i w 1971 roku, zawodami Turnieju Skoczków Narciarskich zainaugurowana została Grosstitlisschanze. W swoim drugim skoku na 102 m poszybował Sepp Zehnder i zapisał się w historii skoków, gdyż uzyskał pierwszy ponadstumetrowy skok w Szwajcarii. Dziesięć lat później skocznie była już przestarzała i konieczna była, kosztująca 350,000 Franków modernizacja. Początkowo nie udało się sfinansować projektu z publicznych środków, jednak ostatecznie ludzie razem zebrali kwotę. 26. lutego 1984 roku Gross-Titlis-Schanze została ponownie otwarta jak planowano pierwszymi Drużynowymi Mistrzostwami Świata. Od 1980 roku Engelberg jest stałym punktem w kalendarzu Pucharu Świata w skokach narciarskich, a status ten utrzymano dzięki ostatniej przebudowie Gross-Titlis-Schanze do K125, która miała miejsce od sierpnia 2000 do końca 2001 roku oraz odbudowie najazdu w 2006 roku.

ZawodyEdytuj

  • Puchar Świata
  • Puchar Kontynentalny